Notele si calificativele ar putea fi eliminate de la clasele 0-IV, conform unei propuneri facuta de Liviu Pop, fostul ministru al Educatiei. Acesta doreste ca evaluarea elevilor din invatamantul primar sa fie facuta „folosind instrumente specifice de evaluare, fara note sau calificative, similare cu cele folosite in alternativa educationala Step by Step, respectiv caietul individual de evaluare; caietul de corespondenta cu familia; o fisa pentru evidenta frecventei; portofoliul cu lucrarile semnificative privind evolutia elevului”.
Liviu Pop, fostul ministru al Educatiei si actualul presedinte al Comisiei pentru Invatamant din Senat, a anuntat ca va propune modificarea legii Educatiei Nationale. Acesta doreste sa dispara notele si calificativele din invatamantul primar.
„Vreau sa depun saptamana viitoare o propunere legislativa de modificare a alineatelor (3) si (3-1) ale articolului 71 din Legea educatiei nationale:
„(3) Rezultatele evaluarii se exprima prin note de la 1 la 10, in invatamantul secundar si in invatamantul tertiar nonuniversitar, sau prin punctaje, in mod similar testelor internationale. Prin exceptie, in invatamantul gimnazial, la disciplinele prevazute cu o ora de predare pe saptamana, se acorda calificativele insuficient, suficient, bine si foarte bine, respectiv admis/respins la educatia fizica, educatia muzicala si educatia plastica.
(3-1) in invatamantul primar nu se acorda note sau calificative”.
si de modificare a alineatului (1) al articolului 66:
„(1) Numarul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de invatamant este in medie de 20 de ore pe saptamana la invatamantul primar, in medie 25 de ore pe saptamana la invatamantul gimnazial si in medie 30 de ore pe saptamana la invatamantul liceal. Aceste ore sunt alocate atat pentru predare si evaluare, cat si pentru invatarea in clasa, asistata de cadrul didactic, a continuturilor predate, conform prezentei legi”, a anuntat fostul ministru al Educatiei.
Cum se va face in continuare notarea sau evaluarea copiilor in clasele 0-IV? Explicatia a dat-o tot Liviu Pop.
„Eliminarea notelor si calificativelor in invatamantul primar nu inseamna ca elevul nu va fi evaluat. Evaluarea participarii la activitati instructiv-educative scolare si extrascolare, se va face in mod continuu, folosind instrumente specifice de evaluare, fara note sau calificative, similare cu cele folosite in alternativa educationala Step by Step, respectiv caietul individual de evaluare; caietul de corespondenta cu familia; o fisa pentru evidenta frecventei; portofoliul cu lucrarile semnificative privind evolutia elevului”.
In acest moment, in invatamantul primar se foloseste sistemul numit calificative. Acestea sunt Foarte bine (FB) – Excelent, Bine (B) – Bine, Satisfacator (S) – Satisfacator si Insuficient (I) – a esuat.